21:51
«Адаптація дітей – першокласників до навчання у школі»

«Учень – це не посудина, яку

                                                                    потрібно заповнити,

                                                                    Учень – смолоскип, який

                                                                       треба запалити».

 

30 жовтня у школі був проведений психолого – педагогічний консиліум «Адаптація дітей – першокласників до навчання у школі».

Початок навчання в школі – один з найбільш складних і відповідальних моментів в житті дітей як в соціально- психологічному, так і фізіологічному плані. Проблема підготовки учнів до життя в новому соціально економічному і культурному просторі знаходить особливу актуальність в зв`язку виникаючими питаннями про ефективність початкового етапу навчання. Тому виникає питання, якою мірою здатна виступаюча до школи дитина вчитись без утруднень? Дитина, що не досягла необхідного рівня розвитку, не звиклий до шкільного життя в період адаптації стикається в школі з масою труднощів і невдач, що може мати негативні наслідки. У зв`язку з цим виникла необхідність перегляду роботи з питань спадкоємності між ланками, систематизувати і шукати причини, намітити шляхи рішення проблеми адаптації першокласників.

Початок навчання дитини в 1-му класі – складний і відповідальний етап у її житті. Адже, відбувається дуже багато змін. Це не тільки нові умови життя та діяльності – це й нові контакти, нові стосунки, нові обов`язки. Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною, тепер став школярем. Змінюється соціальний інститут навчання і виховання: не садочок, батьки, бабуся, а школа, де навчальна діяльність стає провідною. Змінюється все життя дитини: все підпорядковується навчанню, школі, шкільним справам і турботам.

Про складності і значущості періоду, пов`язаного з адаптацією дитини в школі, сказано і написано у вітчизняній психологічній і педагогічній літературі багато наукових робіт. Саме в ці перші місяці починають формуватися ті системи відносин дитини зі світом і самим собою, ті стійкі форми взаємин з однолітками і дорослими, і базові навчальні установки, які в істотній мірі визначає в подальшому успішність його шкільного навчання, ефективністю стилю спілкування, можливості особистісної реалізації у шкільному середовищі.

Звикання до школи – тривалий індивідуальний процес. Згідно зі статистикою 50% дітей адаптується до нових умов і вимог протягом півроку. Другій половині потрібно більше часу. Процес адаптації складається з багатьох, тісно взаємозв`язаних, аспектів: соціального, педагогічного, фізіологічного, психологічного тощо. Що стосується фізіологічної адаптації, то медики відзначають, що більшість першокласників хворіє у вересні, деякі діти втрачають вагу в перші 2-3 місяці навчання, деякі скаржаться на втому, головний біль, стають примхливими. Це не дивно, оскільки на 6-річних малюків обрушується лавина завдань, що вимагають від них розумового і фізичного напруження. Соціально – психологічна адаптація полягає в освоєнні нового соціального статусу «учень», а також налагодженні ефективного спілкування з однолітками і вчителем.

До розмови долучилися вчителі - класоводи 1 класів Чуздюк Н.В., Росоловська Л.Ф.; вчителі іноземної мови Гаврилюк Н.В., Корольчук О.І.; вчитель української мови Плотнікова А.Ф.; вихователь ГПД Дзюба Н.В.; психолог Грибок О.В..

Обговоривши проблеми, прийняли рішення.

Рекомендації вчителям щодо успішної адаптації учнів 1 класів:

1.Урахування вікових і індивідуальних психологічних особливостей учнів.

2.Демонстрація вчителем віри в успіх дитини.

3.Зняття неуспішного оцінювання на перших етапах навчання.

4.Запобігання груповій критиці дитини або її робіт, а також порівнянь її помилок з постійними успіхами інших учнів.

5.Порівняння якості роботи дитини тільки з її попередніми роботами.

6.Вказуючи на помилки, намітити шлях до успіху.

7.Акцентування уваги на успіхах учня, перемогах.

8.Створення ситуацій успіху.

9.Надання емоційної підтримки учням словами, поглядом, дотиком.

10.Запобігання частому використанню в мові слів-заперечень.

Як можуть допомогти батьки?

1.Пояснити дитині, що означає «бути школярем» та для чого це потрібно. Розповідати про школу, про існуючі в ній правила, щоб дитина була обізнана і, відповідно, відчувала себе впевнено, не боялася і не сумнівалася у своїх здібностях.

2.Продумати режим дня і суворо дотримуватися.

3.Навчити першокласника задавати вчителю питання (не боятися і т.д.)

4.Розвивати навички емоційного контролю, вміння підкорятися правилам.

5.Пояснити, що означає «акуратно», «старанно», формувати самооцінку.

6.Розвивати комунікабельні здібності.

7.Підтримувати бажання вчитися.

8.Вислуховувати уважно дитину, радити, як діяти в тій чи іншій ситуації.

Батькам корисно знати про ці важливі потреби, щоб завжди мати тісний контакт з власними дітьми, а також вплив на них.

1.Слова підтримки. Дорослі рідко хвалять дітей, частіше помічають помилки ніж досягнення. Якщо для Вашої дитини найважливішою Вашою допомогою є слова підтримки - хваліть.

2.Час. Вам необхідно потрапити у світ вашої дитини. Постарайтеся, щоб його інтереси стали Вашими. Не жалкуйте часу для дитини. Грайте, навчайтеся, розмовляйте дивлячись в очі дитині, так, щоб дитина знала, що Ваш дорогоцінний час належить лише їй.

3.Подарунк. Не зловживайте подарунками. Вони можуть втратити вплив на Вашу дитину, а у дитини сформується неправильна система цінностей. Якщо Ви ретельно вибираєте подарунок, даруйте його зі словами «Цей подарунок я вибрав тому, що дуже люблю тебе». Навіть відмовляючись, щось подарувати можна виражати любов. Наприклад «Ні, ми е будемо купувати змію, я дуже сильно люблю тебе».

4.Допомога. Батьки повинні постійно допомагати своїм дітям, коли робите для дитини щось особливе, скажіть, що це ви робите тому, що дуже любите її.

5.Ласка. Кожній дитині необхідна ласка. Але є діти для яких ласка найцінніший вияв любові батьків.

Важливо знайти індивідуальний підхід для кожної дитини. Якщо у Вас багато дітей, пам`ятайте всі вони різні та по своєму неповторні. Враховуйте вік дітей, темперамент, індивідуальні особливості. Я впевнена, що знання таких простих, на перший погляд, п`яти потреб дітей, зможуть бути корисними батькам та вчителям у роботі по адаптації.

Давайте постараємося, щоб найперші кроки, зроблені кожним малюком у шкільному світі, були для самої дитини радісними і впевненими.

 

                                                                Заступник директора

з навчально – виховної роботи

                                                                 Дячук І.В.

Переглядів: 789 | Додав: dubno-school7 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
close