21:05
З початкової школи в основну: проблеми наступності

30 жовтня у школі був проведений психолого – педагогічний консиліум «Адаптація учнів 5-х класів до навчання у школі II ступеня».

Перехід учнів з початкового середовища в середню ланку школи – одна з найбільш педагогічно складних проблем, а період адаптації в 5-му класі – один з найважчих періодів шкільного навчання. В останні роки в педагогічній і психологічній літературі багато говориться про складність цього періоду навчання, що він став сприйматися мало як об`єктивна криза розвитку дітей 9-11 років, що породжує серйозні педагогічні проблеми. Підстав для такого твердження більщ ніж достатньо: стан дітей в цей період, з педагогічної точки зору, характеризується низькою організованістю, іноді недисциплінованістю, зменшенням інтересу до навчання та його результатами, з психологічної – зниження самооцінки, високим рівнем асоціативної тривожності.

Об`єктивні чинники труднощів адаптаційного періоду:

  • новий класний керівник;
  • багато учителів – предметників, замість 1-3 у 1-4 класах;
  • кабінетна система;
  • один-три уроки на тиждень з ряду предметів;

Суб`єктивні чинники труднощів адаптаційного періоду:

  • зміна соціальної обстановки;
  • зміна ролі учня;
  • збільшення навчального навантаження;
  • неузгодженість критеріїв оцінювання та вимог до перевірки зошитів у початковій і основних ланка;
  • зростання обсягів завдань і темпу навчальної діяльності, вимог до рівня виконання завдань;
  • нестиковка програм початкової й основної школи;
  • відмінність вимог з боку вчителів - предметників;
  • зміна стилю спілкування вчителів з дітьми;
  • збільшення частки самостійної діяльності учнів та обсягів домашніх завдань;
  • відсутність можливості проводити додаткові індивідуальні уроки з учнями, які не вивчили домашнє завдання, або пропустили урок, а він один на тиждень (як це було у 1-4 класах після уроків).
  • очікування батьків на продовження відмінного навчання дитини, фізично неможливе з її сторони.

Спостереження за учнями, спілкування з ними в цей період показує, що вони дуже розгублені, не можуть, зрозуміти, як будувати стосунки з педагогами, які вимого обов`язкові до виконання – до школяра вперше пред`являється багато вимог. На п`ятикласника обрушується потік інформації з незрозумілими для нього словами, термінами. Є і така категорія дітей, які в силу свого емоційного стану, створюють безліч організаційних труднощів.

Обговоривши ці та інші проблеми, заслухавши класних керівників, вчителів – предметників, класвоводів (4 кл.), психолога школи, прийняли рішення та рекомендації:

Поради класоводам і класним керівникам

Приймаючи керівництво класом, ви стаєте людиною, яка створює умови для адаптації дітей, настрій, задає темп у роботі. Це відповідально, тому:

  • поважайте дитину, терпляче ставтеся до її недоліків, заохочуйте ініціативу;
  • прислухайтеся та довіряйте класному колективу, прагніть у всьому досягти взаємності, адже долати недовіру доводиться роками;
  • відстоюйте інтереси дитини, якщо це необхідно, умійте поставити себе на її місце;
  • будьте об`активними за будь – яких обставин.

 

Пам`ятка для батьків п`ятикласників

  1. Спілкуйтеся зі свою дитиною, цікавтеся її життям, розповідайте їй про своє шкільне життя. Діліться власними переживаннями, це допоможе досягти взаєморозуміння.
  2. Спостерігайте за сином чи донькою. Ви, як ніхто інший, знаєте свою дитину. І саме Вам її «йорзання» на стільці чи закушена губа можуть багато про що розповісти і без слів.
  3. Дбайте про зовнішній вигляд дитини, її чистоту, охайність. Пам`ятайте, що для підлітків зовнішність є дуже важливою.
  4. Створюйте сприятливі умови для навчання дитини і повсякчас поліпшуйте їх. Учні основної школи часто звертаються до додаткових джерел інформації, виконуючи домашнє завдання. У наш час є багато пізнавальної, енциклопедичної, навчальної літератури, дисків. Придбавши потрібно, Ви полегшити дитині навчання.
  5. Цікавтеся життям дитини у школі. Регулярно спілкуйтеся з класним керівником.

 

 

Рекомендації вчителям

  1. Враховуйте вікові та індивідуальні особливості підлітків при навчанні та спілкуванні з учнями;
  2. Класним керівникам проводити відповідні класні години для розвитку в учнів почуття колективізму;
  3. Проводити оцінювання на користь дитини;
  4. Більшість урочного матеріалу будувати на повторенні;
  5. Приділяти увагу учням, які мають високу тривожність і враховувати рівень страхів за факторами.

 

Рекомендації психологу:

  1. Спостерігати за дітьми на перервах та уроках з метою вивчення стосунків у малих угруповуваннях;
  2. Дітей з підвищеною тривожністю і низкою самооцінкою включити в корекційні групи.
  3. Проводити консультації батьків, учнів і вчителів з проблемних питань навчання і виховання.

                                                             Заступник директора

з навчально – виховної роботи

                                                                 Дячук І.В.

 

Переглядів: 585 | Додав: dubno-school7 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
close